1. Ontwijken van belemmering door een abnormale baanomstandigheid
Als een speler belemmering door een abnormale baanomstandigheid (zoals tijdelijk water (zie foto), grond in bewerking, gaten gegraven door dieren, of vaste obstakels) wil ontwijken, behoort hij eerst het ‘dichtstbijzijnde punt zonder enige belemmering’ te bepalen. Vervolgens moet hij de bal droppen, of, op de green, plaatsen, binnen één clublengte van dat punt.
(Nearest point, not the nicest!)
Volgt de speler niet de juiste procedure, dan kan hij twee strafslagen oplopen als hij dropt en speelt van een verkeerde plaats. (regel 16 )

2. Niet uitholen van korte putts tijdens een strokeplaywedstrijd
Dit is een merkwaardige en zeer ernstige overtreding, die helaas vaak voorkomt. Bij matchplay mag je je tegenstander wel de hole ‘geven’ en melden dat hij/zij de korte putt niet hoeft uit te holen. In strokeplay is dat verboden, daarbij moet je op elke green uitholen. Als je dat niet doet, moet je de fout herstellen voor de afslag van de volgende hole, of voor je de scorekaart inlevert na de laatste hole. Indien dat niet gebeurt, word je gediskwalificeerd. ( regel 3.3c )

3. Provisionele bal spelen voor een bal die praktisch zeker verloren is in een hindernis, (bijvoorbeeld bij hole 9)