Routekaart voor beginnende nieuwe leden

Bij je introductie als beginnende golfer in de Wageningse Golfclub werken vier partijen samen: de Pro, de golfbuddy, de regel- en handicapcommissie en de mentor.
– De Pro (dat is de golfleraar, Peter Phoelich) geeft je golfles, om de techniek van het golfen aan te leren. Meestal is hij degene met wie je bij WGC het eerst in contact komt.
– De golfbuddy is een lid van de club die jou opvangt en bij de club introduceert. Ook maakt de buddy je vertrouwd met de baan, geeft uitleg over de club, het clubhuis en andere praktische zaken.
– De regel- en handicapcommissie (R&HC) geeft golfregelinstructie, en neemt namens de NGF (de Nederlandse Golffederatie) het golfregelexamen af.
– De mentor beoordeelt of je baanpermissie krijgt.

Om een echte golfspeler te worden moet je een handicap krijgen, van 54 of lager. Dat gaat als volgt:

1. Je krijgt als nieuw lid of proeflid een welkomstmail van de ledenadministratie. Daarin wordt verwezen naar de website van de club voor informatie over het lidmaatschap, golflessen, de golfbuddy’s, het mentorsysteem, en het golfregelexamen.
Je krijgt een (digitaal) NGF-pasje waarop “BEWIJS VAN CLUB­LIDMAATSCHAP” staat. Dat pasje kan je zien in de Golf.nl app.
2. Je neemt golflessen bij de Pro, en je gaat ook zelf oefenen op de driving range en de oefengreen.
3. Via golfbuddy@wageningsegolfclub.nl kan je om een golfbuddy vragen, om je te helpen in de golfclub te integreren.
4. We raden je aan om een golfregelinstructiebijeenkomst van de R&HC te volgen; je moet in elk geval het golfregelexamen van de NGF halen. Dit examen wordt afgenomen op de club. Als je het examen doet moet je lid of proeflid van WGC zijn.
Als je het golfregelexamen haalt, registreren wij het resultaat en krijg je een schriftelijk bewijs. Het golfregelexamen is onbeperkt geldig.
5. Als de Pro vindt dat je ver genoeg bent geeft hij je toestemming om met je golfbuddy de baan te verkennen. Je mag dan met de buddy chippen rond de green en putten op de green.
6. Als de Pro vindt dat je daaraan toe bent vraagt hij je om met een mentor een afspraak te maken voor een mentorronde. Bij een mentorronde speel je in de baan; daarbij beoordeelt de mentor jouw spel op veiligheid, doorlaten, snelheid in de baan en etiquette.
7. Als je niveau voldoende is informeert de mentor de R&HC daarover. De RH&C geeft je dan baanpermissie, en registreert dat bij NGF. Op je digitale NGF-pas staat dan “GOLFBAANPERMISSIE”.
Bij onvoldoende niveau krijg je het advies om meer golflessen te nemen en/of meer te oefenen.
8. Baanpermissie geeft je het recht om in de baan te oefenen. Daarbij hinder je andere spelers niet, bijvoorbeeld door na een aantal slagen de bal op te nemen en naar de volgende hole te gaan, of door andere spelers door te laten.
9. Baanpermissie geldt uitsluitend op de baan waar hij is afgegeven. Dus een baanpermissie die je elders hebt gekregen geldt niet in Wageningen, en omgekeerd geldt een baanpermissie van WGC niet op andere banen.
10. Als je baanpermissie hebt én voor het golfregelexamen bent geslaagd kan je een qualifying ronde met een marker lopen, met als doel een handicap te krijgen. De marker kan de mentor zijn, of een ander WGC lid met handicap 54 of lager. Bij deze ronde tellen de extra ‘baanslagen’ (= playing handicap) van handicap 54 mee: 20 slagen voor heren, en 24 voor dames bij een ronde van 9 holes.
De minimumeis is 19 Stableford punten bij 9 holes, of 36 punten bij 18 holes. Als je dat haalt, dan voer je de scores in in de Golf.nl app, en de marker bevestigt jouw scores. Als je het minimumresultaat niet haalt, dan kan je meer golflessen te nemen of verder oefenen, en later nog eens een qualifying ronde lopen.
11. Als je een positief resultaat hebt ingevoerd, dan wordt je handicap berekend door NGF; je krijgt dan een WHS-handicap van 54 of lager. Deze handicap geldt wél op andere banen. Je bent nu een echte golfspeler.
12.

Je behaalde handicap komt op je digitale NGF-pas te staan. je NGF-pas geldt van 1 januari tot 1 maart van het daaropvolgende jaar, en kan ieder jaar worden verlengd.

De digitale pas wordt na elke volgende qualifying ronde bijgewerkt. Als je beter gaat spelen wordt je handicap lager, en gaat ook je playing handicap omlaag. Als je niveau achteruitgaat, gaat je handicap weer omhoog.