Zoals eenieder wel weet zijn de mensen van de firma de Ridder deze week erg druk in de baan.

De green zoden zijn maandagavond verzonden vanuit Engeland. Na een nacht aan boord van de ferry tussen Engeland en Nederland arriveerde de vrachtwagen met ruim 1200 m2 zoden rond 9 uur op de Zoom.

De rollen greenzoden

Op dat moment waren de mensen van De Ridder al bezig alles voor te bereiden.
Greenkeeper Dirk, die samen met Gert de vaste greenkeeper word op De Zoom (Gert 1 dag in de week en Dirk 2 dagen in de week) was al bezig de reeds gelegde greens van de holes 1, 3, 6 en de oefengreen een goede opknapbeurt te geven. Dat was natuurlijk wel nodig na de afgelopen periode met vorst, regen enz.
Hij heeft de greens gemaaid, gedrest en bezand.  Ook woensdag was hij daar nog druk mee. Dirk gaf aan dat hij hoopte dat na de komende vorstperiode van hopelijk een paar dagen, de oefengreen zo snel als mogelijk open zal gaan. Daarna zullen de greens van hole 1, 3 en 6 volgen. Dit zijn natuurlijk de greens die al voor de afgelopen vorst periode aangelegd waren.

Dirk op green 3 aan het werk.

Dan iets over de overige 6 greens. Nadat de mensen van De Ridder afgelopen dinsdag allerlei voorbereidende werkzaamheden hadden verricht, waren zij vandaag (woensdag) met 9 man sterk de 6 greens aan het bezoden met de greenzoden vanuit Engeland. Naar ik heb begrepen zijn de zoden van een zeer hoge kwaliteit en is deze kwaliteit niet te krijgen in Nederland. Dus het verplicht wachten levert toch nog iets op.

Om 16.00 uur waren de harde werkers klaar en lagen de greenzoden op de greens. Een erg mooi gezicht!
De zandvlakte verandert in mooi groene greens. Morgen (donderdag) zullen de zandpartijen rond de greens, het pad tussen hole 4 en 5, de helling bij hole 5 en bij Hoel 8 enz. enz. nog bedekt worden met ‘normale’ graszoden. Tot mijn verbazing werden hiervoor vanmiddag weer een dertigtal pallets uit een vrachtwagen geladen met allemaal een dikke stapel zoden. Als je ziet hoeveel graszoden nu in totaal uit de twee vrachtauto’s zijn gekomen schrik je wel, maar ja het is nodig om een goede en mooie baan te krijgen.

Het leggen van de greenzoden op de green van hole 3.

Al met al opnieuw klasse van de firma De Ridder. Zij durfden in oktober te zeggen dat ze de op dat moment te koop zijnde greenzoden niet wilden kopen en leggen omdat de kwaliteit te slecht was. Zij zijn vervolgens binnen  Europa gaan zoeken en vonden uiteindelijk een leverancier in Engeland, die volgens zowel de mensen van de Ridder, als ook de graskenners binnen onze club zoden van een uitzonderlijke kwaliteit hebben geleverd.

4 van de harde werkers, die van verschillende andere golfbanen waren komen helpen.

Nu nog even doorbijten en spelen op de wintergreens. Ik verheug me er al op dat ik over een poosje op, voor onze vereniging, uitzonderlijk grote en moeilijke greens kan spelen.

Al met al uiteindelijk een goed resultaat en een behoorlijke klus die, door veel mensen in te zetten, door de firma De Ridder in een korte tijd is gerealiseerd.

Zowel donderdag als vrijdag zijn de mensen van de firma De Ridder nog op De Zoom aan het werk. Als laatste zal Posseidon, een onderdeel van de Ridder, de nieuw aangelegde greens nog besproeien en daarna de leidingen leeg blazen omdat er in het weekend opnieuw vorst komt. Gelukkig zijn dan alle werkzaamheden achter de rug. Hopelijk gaat het de komende dagen niet te hard vriezen en is de voorspelde vriesperiode van korte duur.

Als alles mee zit zullen de greens tussen half en eind april bespeelbaar zijn. Laten we met z’n allen duimen dat het gaat lukken!!

Ook heb ik vandaag nog de mogelijkheid met Frans van Beek besproken om het pad tussen 3 en 4 enigszins te verplaatsen. Als het lukt willen wij het pad achter de green verplaatsen naar een pad door het bos. Hiermee zou dan het, bij regen glibberige pad, achter de green komen te vervallen. We hopen dat we toestemming krijgen van de gemeente.

Theo Lemstra, voorzitter  baancommissie.