Zomaar een vrij weekend lijkt heel fijn. Echter, ik had een behoorlijk katerig gevoel.

Bij onze club zouden de Strokeplaykampioenschappen plaatsvinden dit weekend.  Vanaf begin dit jaar staan deze al op het wedstrijdoverzicht. Nog wel voor 2 categorieën, zodat ook de hoge handicappers met deze wedstrijd kunnen meedoen, zowel voor dames als voor heren. Ook werd er nog een aparte mail  gestuurd naar alle leden met de aankondiging van speciale wedstrijden.

De weco houdt er al heel lang rekening mee dat deze kampioenschappen in een weekend gehouden worden, zodat iedereen mee kan doen en er leuke en spannende wedstrijden plaats zullen vinden.

Er is door de baancommissaris een verzoek aan de greenkeeper van de fa. De Ridder gedaan om zowel zaterdag-  als zondagochtend vroeg de greens te komen maaien om een goed kampioenschap te bewerkstelligen.  Hier lijkt mij allemaal niks mis mee.

De wedstrijdleiding (2 personen) houdt het hele weekend vrij en kijkt de hele week in spanning naar het inschrijven van de deelnemers. Iedere dag weer een teleurstelling, geen nieuwe inschrijvingen: komt er regen, is het de wind, is het te koud …….?????? Niets van dat al: schitterend weer, niet te warm, niet te koud, kortom ideaal weer om te golfen.

Helaas op de laatste dag: bij alle categorieën te weinig deelnemers. In overleg met de voorzitter en de overige leden van de wedstrijdcommissie werd besloten de wedstrijd af te gelasten, omdat het aantal deelnemers per categorie bij lange na niet voldeed aan het aantal deelnemers genoemd in de wedstrijdreglementen. Er moeten nl.  minimaal 10 deelnemers per categorie zijn. In de categorie heren 0-36 waren slechts 9 deelnemers, waarvan er één nog af zou vallen i.v.m. een begrafenis, wat natuurlijk overmacht is.  De categorie dames 0-36: 5 dames die zich opgegeven hebben. De categorie heren 37-54 slechts 2 enthousiastelingen.

Ik had er echt een kater van: wat moet er gebeuren bij onze club om een clubkampioenschap te kunnen organiseren? Vorig jaar hadden we 3 categorieën:  lage, hoge en midden handicappers. Dat was ook geen succes. Dit jaar hebben wij het geprobeerd met  2 categorieën. Ook onvoldoende animo!!

De weco zal zich nu buigen over een andere vorm om de kampioenschappen volgend jaar wel interessant te maken, zodat meer golfers enthousiast mee gaan doen. Het is teleurstellend voor de wedstrijdleiding om zo’n mooi weekend de deelnemers te moeten melden dat de wedstrijden niet doorgaan. Daar organiseren wij dit niet voor.

Wat is er mis, wie heeft ideeën??

Ellen Hilhorst

Wageningen 16-07-2017