Op uitnodiging van de Regel en Handicap Commissie kwamen donderdagavond 10 augustus meer dan veertig golfers naar de golfclub. De ontvangst was hartelijk met koffie en thee voor de liefhebbers. De uitleg van de commissie van wat er stond te gebeuren was enthousiast, kort en krachtig. We werden in vier groepen ingedeeld, aangeduid met een kleur. De deelnemers raakten opgewonden en door die opwinding wist menigeen niet meer welke kleur hij/zij had gekregen (hoewel dit stond vermeld op de gratis consumptiebon die bij de aanmelding was uitgereikt}.
Na de inleiding gingen we de baan in. Op vier plaatsen stonden de vier leden van de commissie ieder met een eigen thema om ons vragen te stellen, maar vooral uitleg te geven. Ik benoem enkele met mijn eigen woorden: de bal hangt zichtbaar boven in de heg. Wat kun je doen, wat mag je doen, welke opties heb je?

Wat doe je als je bal tegen het nest van een broedende vogel ligt?

Hoe vind je de bal die onder het zand ligt in de bunker? Mag je buiten de mat staan als je afslaat? Dus in alle situaties, en er waren nog heel veel meer, is de vraag wat kun je doen, wat mag je doen en moet je wel of geen strafslag(en) bij tellen.

Het mooie van de avond was dat de commissie de spelsituaties in de baan toelichtte. Wat mij bijvoorbeeld bij bleef is dat er bij bepaalde spelsituaties vaak meerdere opties zijn. Natuurlijk was dit ook voor mij niet helemaal nieuw, maar op deze manier gepresenteerd blijft het toch beter hangen. Ik hoorde hetzelfde van de andere deelnemers. Wat ik ook noteerde was: ‘regels zijn er niet om te straffen, maar om te helpen’. Ik geef toe, zo wordt het niet altijd ervaren, maar het is natuurlijk wel waar.

Na actief deelnemen aan de vier sessies kwamen de deelnemers terug in het clubhuis. Nadat de consumptiekaarten waren ‘verzilverd’ kwamen de gesprekken op gang. Alom was er veel enthousiasme over de avond. Bewondering voor het genomen initiatief door de commissie, de voortreffelijke voorbereiding en de enthousiaste en ook geduldige manier waarop een en ander werd gepresenteerd. Applaus voor Hommo, Loes, Maarten en Rianne! Dank aan Theo, John en Herman voor het werk achter de bar.

Voor degenen, die deze tekst was onduidelijk en mogelijk wat warrig vindt is er maar één oplossing: een volgende keer zelf inschrijven. Laten we hopen, dat de commissie ook volgend jaar weer een avond ‘Beleef de regels’ organiseert. Het is een ware beleving.

Pieter Oosterveld

Foto’s: Astrid de Baets