Onze club heeft een Regel- en Handicapcommissie met vier leden, waarvan één Regelcommissaris 2, oftewel clubreferee (Loes Herweijer), en twee Regelcommissarissen 1 (Hommo Huisman en Maarten de Gee).
Ik droeg nog geen enkele titel want ik had cursus noch examen gedaan. Het moest er dus een keer van komen. Een week of drie vóór het examen behoor je een tweedaagse cursus van de NGF te volgen. Dat zijn twee héél intensieve dagen, deze keer bij De Utrechtse in Houten, waarbij je heel uitgebreid de regels doorneemt. Gelukkig niet alleen in theorie; we gingen beide dagen ook een paar uur de baan in voor praktijkuitleg. Dat was maar goed ook want af en toe duizelde het mij wel even van al die regels.
Na de cursus heb je dan een paar weken tijd om de boeken van de R&A Golfregels en de Official Guide to the Rules of Golf uit en te na te bestuderen. Wel verstandig om dat goed te doen want je weet natuurlijk niet welke vragen ze op het examen op je afvuren. En het leek echt op afvuren: het examen bestond uit 5 verschillende onderdelen met in totaal 80 vragen, waar we tweeëneenhalve uur voor kregen. Hoge tijdsdruk dus maar er was van tevoren al gezegd dat de meeste mensen met de verzuchting: “Dat viel even tegen” de zaal weer verlaten.
Om een lang verhaal kort te maken: ik ben geslaagd!

Rianne Hermus