Afgelopen woensdag was er in een flight onzekerheid over de volgende situatie:
er was een provisionele bal geslagen, omdat de reeds gespeelde bal mogelijk onvindbaar was in de struiken.
De bal werd gevonden maar werd onspeelbaar verklaard.
Toen wilde de speler verder gaan met de provisionele bal, die er mooi bij lag.
Alle spelers waren het er wel over eens dat het dan wel erg aantrekkelijk zou worden om een bal onspeelbaar te verklaren. Toch ging iedereen akkoord toen de speler verder ging met de provisional.

Eigenlijk zijn ze allemaal gediskwalificeerd, want de regel is duidelijk: vind je de eerste bal terug, dan is de provisional uit het spel (spelregel nr 18).
Ligt die eerste bal dan inderdaad onspeelbaar, geldt daar de regel : met een strafslag ontwijken van wat er ook in de weg staat of ligt (zie spelregel nr 19 voor meer informatie).

Bij een strokeplay situatie waar twee ballen in het spel zijn en men niet zeker is met welke bal verder gespeeld dient te worden volgens de (lokale)regels, mag de hole met beide ballen worden uitgespeeld. De scores nauwkeurig noteren, en na de wedstrijd controleren wat de correcte bal was. De andere score mag zonder strafslag worden geschrapt.

Bij matchplay is dit niet toegestaan.