Golfen is naast het sportieve vooral ook de beleving buiten in de natuur.
Nu de baan rondom de greens en de greens zelf in goede staat zijn is het moment daar om, door middel van accenten aan te brengen, de beleving van een echte golfbaan enigszins op te roepen.
Als senioren golfclub, met ruim 400 leden, op de Zoom in Wageningen, delen we met vier andere sportverenigingen, te weten twee voetbalclubs, een softbalclub en een rugbyclub, het sportpark.
Het unieke is dat we als verenigingen van elkaars velden gebruik maken. Vanwege het karakter van de velden, gladde speelvelden met sportgras waarop geen andere begroeiing wordt toegestaan, is er in biologisch opzicht sprake van een monocultuur. Dit betekent dat er geen natuurlijke balans is tussen flora en fauna wat het ontstaan van plagen, zoals engerlingen en eikenprocessierups in de hand werkt, zeker omdat het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen niet gewenst is, nee, absoluut wordt afgewezen.
Welnu, door het op plaatsen waar het de verenigingen niet in de weg zit, laten opkomen van natuurlijke begroeiing en het aanbrengen van verschillende soorten struiken en boompjes, het aanplanten van begroeiing tegen diverse afzettingen (hekken) en het in het gebied herintroduceren van heide, willen we de biodiversiteit van een mono- naar een multicultuur omzetten.
Hiermee volgen we een algemene trend in sportminnend Nederland, maar maken we van het sportpark ook een park waar genoten kan worden van prachtige luchten en aansprekende natuurlijke elementen.
Hiertoe zullen we meerdere inheemse struiksoorten, zoals de hazelaar, meidoorn, ribes en vlinderstruiken moeten aanplanten.
Ook het herintroduceren van heideplanten, het laten begroeien van de met hekwerk omsloten velden met oa hedra en bijvoorbeeld kamperfoelie, behoort tot de plannen. Tenslotte zullen we het park moeten voorzien van meerdere drinkplaatsen voor de vogelpopulatie.

John de Kort, voorzitter baancommissie