Tijdens de ALV van 12 januari 2023 hebben we kennisgemaakt met Machteld Speets en Jan van Neerbos. Samen met Machteld Vos de Wael zijn zij vertrouwenscontactpersonen voor Wageningse (sport)verenigingen, culturele organisaties en stichtingen die hierin zelf niet kunnen voorzien.

De vertrouwenscontactpersonen zijn verbonden met het Vrijwilligers Centrum Wageningen. Zij hebben relevantie kennis en ervaring opgebouwd en een specifieke training voor deze functie gevolgd via NOC*NSF.

Ook leden van de Wageningse Golfclub kunnen bij hen terecht met vragen over en meldingen van alle vormen van ongewenst gedrag. Of over bepaalde problemen die je in vertrouwen wilt delen om hiervoor tot een oplossing te kunnen komen. Dit kan gaan om:

• Ongewenst (seksueel) gedrag.
  • Pesten en gepest worden, discriminatie.
  • Het gevoel hebben dat je er om een bepaalde reden niet bij hoort.
  • Grensoverschrijdend gedrag: iemand doet iets wat jij onprettig vindt.

Andere zaken die je wilt delen waarmee je niet bij anderen terecht kan.

Je kunt de vertrouwenscontactpersonen ook benaderen als je even wilt sparren over vermoedens van grensoverschrijdend gedrag of bij een ‘niet-pluis-gevoel’.

De vertrouwenscontactpersonen maken een afspraak op neutraal terrein. Ze luisteren naar jouw verhaal en helpen je zoeken naar mogelijkheden om het probleem aan te pakken. Ze begeleiden hierna het proces en ondersteunen je bij het zetten van stappen op weg naar een oplossing.

Het gesprek is vertrouwelijk. Je kunt de vertrouwenscontactpersonen bereiken via vertrouwenscontactpersoon@vcwageningen.nl of telefonisch via 06-83265736

v.l.n.r: Machteld Speets, Jan van Neerbos en Machteld Vos de Wael

Vertrouwenspersonen