Als het warm is op de golfbaan moet je daar rekening mee houden. Lees deze tips om met een goede score en gezond van de baan te komen.

Bij warm weer is het (in golf) heel belangrijk dat je goed luistert naar je lichaam. Ga niet de baan in als je je niet goed voelt, stop met spelen als je onwel wordt door de hitte.

De onderstaande tips kunnen je helpen bij hoge temperaturen op de golfbaan.

• Smeer je goed in tegen de zon.
  • Draag lichte kleuren en luchtige kleding die geen vocht vasthoudt.
  • Drink veel water tijdens de ronde. Neem eventueel bevroren water mee (plastic fles uit de vriezer).
  • Drink zo’n 20-30 minuten voor de start van de ronde of wedstrijd een halve liter.
  • Vermijd alcohol. Alcohol heeft tot gevolg dat je meer urine gaat produceren dan je gedronken hebt. Hierdoor wordt het handhaven van de lichaamstemperatuur bemoeilijkt.
  • Het drinken van koffie en thee kan (bij gematigd gebruik) geen kwaad.
  • Draag een pet (liefst met een donkere binnenkant van de klep voor bescherming van jouw ogen).
  • Zet eventueel een zonnebril op.
  • Zet een paraplu op tegen de zon.
  • Draag eventueel een korte broek, ook weer van technisch materiaal.
  • Neem extra handschoentje(s) mee.
  • Neem een extra handdoek mee, die je vochtig maakt voor extra verkoeling (eventueel voor in je nek).
  • Als het speltempo het toelaat, rust af en toe op schaduwplekken.
  • Blijf goed naar je lichaam luisteren! Bij oververhittingssymptomen moet je direct stoppen en hulp inroepen.

Onweer

Na warm weer volgt er vaak onweer. Bliksem is levensbedreigend als je niet meteen een veilige plek opzoekt.

• De beste bescherming tegen bliksem biedt een gebouw, bijvoorbeeld het clubhuis, of gesloten schuilhutjes op de baan met een bliksemafleider.
  • Als de ‘beste bescherming’ te laat bereikbaar is, zoek dan een lage plek op, bijvoorbeeld een droge greppel of een groepje kleine bomen in een bos.
  • Ga niet in een groep staan maar minimaal twee meter van elkaar af.
  • Neem niet je golfclubs, paraplu en trolley mee naar je schuilplek; golfclubs en paraplu’s werken als bliksemgeleider.
  • In een open terrein: schuil gehurkt op de tenen, armen over de knieën, het hoofd zo laag mogelijk en de voeten tegen elkaar.
  • Schuil niet in halfopen schuilhokjes en tenten, onder alleenstaande bomen en nabij hekwerken, in handicarts (buggy’s) en cabrio-auto’s.
  • Schuil niet in de buurt van water en op zeer natte grond.

Een speler is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en mag te allen tijde stoppen als hij denkt dat er gevaar voor blikseminslag dreigt.

Je mag bij dreigend weer een meteo-app op je smart phone raadplegen. Lees ook: Wat mag je met een smart phone op een golfbaan?

bron: NGF