Routekaart voor beginnende nieuwe leden

Als beginnende golfer zonder handicap word je door de NGF een kandidaat genoemd. Bij je introductie als nieuw lid in de club werken drie partijen samen: de Pro, de regel- en handicapcommissie en de mentor.
– De Pro geeft je golfles, om de techniek van het golfen aan te leren.
– De regel- en handicapcommissie (R&HC) verzorgt de golfregelinstructie, en neemt namens de NGF het golfregelexamen af.
– De mentor maakt je vertrouwd met de baan, geeft uitleg over de club, het clubhuis, enz.

Om een echte golfspeler te worden moet je een handicap krijgen, van 54 of lager. Dat gaat als volgt:

1. Je krijgt als nieuw lid of proeflid een welkomst mail van de ledenadministratie. Daarin wordt verwezen naar de website van de club voor informatie over het lidmaatschap, golflessen, het mentorsysteem, het golfregel examen. Zie website: wageningsegolfclub.nl, menu golf-lessen, mentoren, examen. Je krijgt nu handicap 90.
2. Je neemt (desgewenst) golflessen bij de Pro, en gaat ook zelf oefenen op de driving range.
3. Als de Pro vindt dat je daaraan toe bent geeft hij je een voorlopige baanpermissie.
4. We adviseren je een golfregelinstructiebijeenkomst van de R&HC te volgen (niet verplicht); je dient in elk geval het golfregelexamen van de NGF te halen. Dit examen wordt afgenomen op de club. Je moet ten tijde van het examen lid of proeflid van WGC zijn.
Als je het golfregelexamen behaalt, registreert de club het resultaat en krijg je een schriftelijk bewijs van de club. Het golfregelexamen is onbeperkt geldig.
5. Als je de voorlopige baanpermissie hebt neem je contact op met een mentor om een afspraak voor mentorronde te maken. Daarin krijg je introductie/uitleg van de golfbaan, het golfspel en clubhuis zaken.
6. Als je in de mentorronde voldoende speltechnisch niveau laat zien, bevestigt de mentor de baanpermissie, en informeert de R&HC daarover. De RH&C geeft dan een handicap 55.
Bij onvoldoende speltechnisch niveau krijg je het advies om meer golflessen te nemen en/of meer te oefenen.
7. De baanpermissie geldt uitsluitend op de baan waar hij is afgegeven. Dus een baanpermissie die elders is afgegeven geldt niet in Wageningen, en omgekeerd is een baanpermissie van WGC niet geldig op andere banen.
8. Na het behalen van handicap 55 én het slagen voor het golfregelexamen kan je een qualifying ronde met een marker lopen. De marker kan de mentor zijn, of een ander WGC lid met minimaal handicap 54. Bij deze ronde tellen de extra ‘baanslagen’ (= playing handicap) van handicap niveau 54 mee: 20 slagen voor heren, en 24 voor dames.
De minimumeis van de NGF is 36 Stableford punten bij 18 holes, of 19 punten bij 9 holes. Als je dat haalt voer je de scores in in de Golf.nl app, en de marker bevestigt jouw scores. Als je het minimumresultaat niet hebt gehaald, dan is het advies meer golflessen te nemen of te oefenen en later nogmaals een qualifying ronde te lopen.
9. Als je een positief resultaat hebt ingevoerd, dan wordt je handicap berekend door NGF; je krijgt dan een WHS-handicap van 54 of lager. Deze handicap geldt wél op andere banen.
10. Na het behalen van een handicap ontvang je een (digitaal) NGF-pasje met daarop vermeld Handicap 54 of lager. De NGF-pas heeft een geldigheidsduur van 1 januari tot 1 maart van het daaropvolgende jaar en kan ieder jaar worden verlengd. De digitale pas kan met elke volgende qualifying ronde opnieuw worden bijgewerkt.