Maandag 2 december om 12 uur verzamelden zich een 20-tal leden in ’t Hout, waar Joop Spijker van de WUR nadere informatie kwam geven over de eikenprocessierups (EPR).
Joop bevestigde de alarmerende toename van de EPR en benoemde de veroorzaakte overlast en schade. Tenslotte gaf hij de mogelijkheden aan om de overlast terug te dringen; het curatieve door de gemeente, het preventieve door ons zelf. Als wetenschapper benadrukte hij het belang van goed monitoren. Stimuleren van de koolmees door nestkastjes op te hangen kan best belangrijk zijn. Als start van de actie bevestigde Joop het eerst ingebrachte nestkastje van Auke en Wil aan de eik bij de fontein. We hebben er nu al zes. Op zich is dit initiatief bij de andere sportverenigingen op de Zoom goed ontvangen. De volgende stap is nu om samen met de sportclubs rond de tafel te gaan zitten met de gemeente voor vervolgacties en een beheersplan.
Intussen kunnen wij voor het gebied van de WGC ons plan trekken: 20 nestkastjes.