6 mei 2020 om 19.00 uur werd opnieuw een persconferentie gegeven door premier Rutte in verband met de stand van zaken in deze corona tijd. Zou hij iets zeggen over de buitensporten en dan in het bijzonder over golf?
En ja hoor, het hoge woord kwam er uit. Onder allerlei voorwaarden mocht er vanaf 11 mei weer gegolfd worden. Weliswaar volgens een strikt protocol. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn er nog veel maatregelen van kracht, ook op de golfbaan. Maar als we ons daaraan houden helpen we mee om te bewijzen dat golf prima kan in een anderhalvemetersamenleving. Ook moest in Wageningen de gemeente en de veiligheidsregio nog toestemming geven.
Kon dit allemaal wel in die paar dagen voor 11 mei nog geregeld worden?
Wat blijkt bij de Wageningse Golf Club. Het bestuur is zeer voortvarend te werk gegaan en ondanks dat ze maar anderhalve dag tot hun beschikking hadden lukte het om voorlopig toestemming van de gemeente te krijgen.
Toen moesten de afspraken natuurlijk nog vertaald worden naar de praktijk. Pieter en zijn medebestuursleden hebben, volgens mij, daarna weinig nachtrust gehad, want de 30 vrijwillig aangemelde marshalls moesten nog ingedeeld worden. De baan moest nog in orde gemaakt worden. De brieven (mails) moesten nog gemaakt en naar de leden verzonden worden. Proware moest aangepast worden. Het clubhuis moest zo ingericht worden dat de toiletten bereikbaar werden, ondanks dat het clubhuis officieel gesloten is. Daarbij kwam voor Hans van Aggelen nog de ellende van een inbraak in het clubhuis in de nacht van vrijdag op zaterdag voor 11 mei. En het lukte allemaal zodat er op 11 mei vanaf 8 uur gegolfd kon worden. De reserveringen van een inschrijftijd, voor het eerst van toepassing op de Wageningse, stroomden binnen. En vanaf 11 mei leefde het golf weer op de Zoom.
Ik denk dat ik namens alle leden spreek als ik het bestuur, de baancommissie met zijn vele vrijwilligers, de clubhuiscommissie, Pro Peter die belangeloos als verkeersagent optreedt bij hole 7 en de aangemelde marshalls bedank voor de inspanningen die zij verricht hebben, waardoor alle leden weer kunnen golfen.
Laten we er met elkaar voor zorgen dat de gemeente geen reden vindt om de voorlopige toestemming in te trekken zolang de corona crisis er is.
Bestuur en baancommissie nogmaals bedankt voor het puike werk dat jullie hebben verricht.
Theo Lemstra