De Zomeravondcompetitie 2019 kende een valse start, maar werd uiteindelijk een zeer geslaagde editie. Tot de laatste wedstrijd bleef het spannend wie de competitie zou winnen.

De start van deze competitie was gepland op 4 juni, maar moest enkele weken worden uitgesteld omdat andere sporters nog gebruik bleken te maken van de velden op De Zoom. Vanaf 18 juni werden 5 weken wedstrijden gespeeld op de dinsdagavond. Het aantal deelnemers varieerde van 10 tot 26. Bij zomeravonden wordt gedacht aan mooi weer. Meestal kwam dat ook uit, geen enkele keer werd regen genoteerd, één keer was het zelfs erg warm. Bij de zomer en dat lekkere weer passen de prijzen voor de wedstrijden: borden met rood zomerfruit; daar wilden de deelnemers hun best wel voor doen!

Bij de Zomeravond competitie wordt de eclictic wedstrijdvorm gehanteerd. Je speelt dan 18 holes, maar telt van de linker- en rechterkant van de kaart alleen de beste score. Daarmee blijft het uitdagend (“kan ik in de 2e helft mijn score nog verbeteren?”), maar tegelijk bevordert het de snelheid van het spel: geen betere score meer mogelijk, dan bal oppakken en door naar de volgende hole.

Voor de competitie telt het resultaat van de 3 beste wedstrijden. De eclictic wedstrijdvorm blijkt het dan tot de laatste wedstrijd spannend te kunnen houden. Tot die laatste wedstrijd stond Robert van den Ham telkens afgetekend aan de leiding. In de laatste wedstrijd wist hij zijn totaalscore nog iets te verbeteren: van 65 naar 66 punten. Daarmee bleef hij Theo Broekhoff, die met 61 punten 3e werd, nog voor. Maar niet Cees Langen! Deze wist de laatste wedstrijd zijn totaalscore nog met 5 punten te verbeteren en steeg daardoor van 62 naar 67 punten: de winnaar!

Cees Langen was verrast dat hij de winnaar van de competitie was geworden. Hij kreeg van wedstrijdleider Roelof Vogelzang de Richard van Meurs trofee (bijgenaamd ‘De Uil’) overhandigd, samen met een fles wijn en een boeket bloemen. Ook de winnaars van de 2e en 3e prijs in de competitie ontvingen een fles wijn en een boeket bloemen.

Bij de foto: Cees Langen ontvangt van Roelof Vogelzang de trofee, een bos bloemen en een fles wijn.