Vraag: Je bal ligt op de green en je medespeler vraagt of je je marker een putterkoplengte wil verplaatsen omdat deze in de weg ligt. Je vergeet de marker terug te plaatsen en speelt de bal van de verkeerde plaats. Hoeveel strafslagen krijg je?
Antwoord: Als je van de verkeerde plaats hebt gespeeld, krijg je twee strafslagen. En je moet de hole met die bal verder spelen. Maar als je van een verkeerde plaats hebt gespeeld en je hebt daar onterecht veel voordeel van, dan moet je naast dat je twee strafslagen krijgt, ook je fout herstellen. Je moet slaan van de plek waar je eigenlijk vandaan had moeten spelen. De slagen met de verkeerde bal vervallen. De fout moet je herstellen voordat je van de volgende hole hebt afgeslagen. Op de achttiende is dat voordat je je scorekaart hebt ingeleverd.

Het spelen van de verkeerde plaats kan ook gebeuren als je een bal slaat die is bewogen of opgenomen en niet op de juiste plaats is teruggelegd (zoals in de vraag hierboven). Je speelt ook van de verkeerde plaats als je een bal slaat die op een deel van de baan ligt waar geen slag mag worden gedaan (bijvoorbeeld waar spelen uit de GUR is verboden). Of als je bal op een verkeerde plaats is gedropt of geplaatst.

Een voorbeeld van het spelen van de verkeerde plaats met onterecht veel voordeel is het volgende. Je slaat je bal 150 meter vanaf de afslagplaats buiten de baan en je dropt je bal waar de bal over het hek is gegaan. Dit is de verkeerde plaats, want je had een nieuwe bal moeten spelen vanaf de plek waar je de laatste slag hebt gedaan. Dit scheelt dus 150 meter, vandaar dat dit onterecht veel voordeel is. Het kan ook zijn dat je op de fairway dropt in plaats van in de hoge rough. Ook dat is onterecht veel voordeel en dus moet je de fout herstellen.

Als je tijdens een matchplay wedstrijd van een verkeerde plaats speelt, verlies je de hole.

Zie regel 14.7